Ebben a 30 városban már csökkent a szén-dioxid-kibocsátás  

A C40 csoport bejelentette, hogy immár Austin, Athén, Lisszabon és Velence is csatlakozott ahhoz a 26 nagyvároshoz, amely átlagosan 22 százalékkal csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását.

 

A C40 Cities Climate Leadership Group 94 nagyvárost tömörítő csoport közös célja az éghajlatváltozás elleni küzdelem. A tagok összeggégében a világ népességének tizenketted részét és a világgazdaság egynegyedét képviselik. Tavalyi jelentésében a csoport azokat a városokat nevezte meg, ahol már 2015 előtt elérték a szén-dioxid-kibocsátás maximumát, és azóta legalább tíz százalékkal csökkentették is azt. „Néhány kínai és az alacsonyabb jövedelmű ország városa is elérte a maximumot, bár minderről még pontosítaniuk kell az információkat”mondta Michael Doust, a C40 programirányítója.

A legjobb eredményeket Londonban, Berlinben és Madridban érték el. Itt átlagosan körülbelül 30 százalékkal csökkent a kibocsátás a maximumhoz képest, míg Koppenhágában drámai mértékben, 61 százalékkal. Amikor Koppenhága elérte a legmagasabb szintet 1991-ben, akkor 4 millió tonna gázt bocsátott ki egy év alatt, ami messze alacsonyabb a 2000-ben mért londoni adatokhoz képest: ez 50 millió tonna volt.

„Koppenhága példájából láthatjuk, hogy rövid időn belül gyorsan szén-dioxid mentesíthető egy terület. Az általuk bevezetett innovációk világszerte alkalmazhatók” – mondja Doust.

Koppenhágában 61 százalékkal csökkent az üvegházhatású gázok kibocsátása, ezzel élen jár az európai városok között

Doust szerint a kulcs az volt, hogy Koppenhágában olyan távhőrendszert vezettek be, amely felhasználja az elektromos energia előállításából származó hőfelesleget. Koppenhága emellett hatalmas összegeket fordított  a kerékpáros infrastruktúrára és a zéró-kibocsátású tömegközlekedési eszközökre.

A 30 város közül Tokió nemcsak az egyetlen nem nyugati város, hanem az éves kibocsátási szint ingadozása itt kiemelkedő. 2003 után kezdett esni, de 2010-re a szint újra emelkedett, 2012-re és 2013-ra elérte a csúcspontot. Doust szerint Tokióé egy egyedi sikertörténet: a kibocsátás 2014-ben ismét csökkenni kezdett.

A 2011 márciusi földrengést, illetve szökőárt követő atomkatasztrófa után Japánban kénytelenek voltak leállítani az összes működő nukleáris reaktort. Az atomenergiát pótló energiaforrások között első helyen szerepeltek fosszilis energiahordozók (kőszén, kőolaj, gáz). A cseppfolyós gáz felhasználása már a következő évben 32 százalékkal növekedett, az olajfogyasztás pedig ötszörösére nőtt.

„Ezeket a számokat Japán megfordítja a megújuló energiaforrásokkal” – mondja Doust. Tokió 2010-ben vezette be a világ első városi szintű „cap-and-trade” programját. Tokió jellegzetessége, hogy az irodaépületek és más kereskedelmi létesítmények által elfogyasztott energia a teljes energiafogyasztás 40 százalékát teszi ki. Mivel az energiafelhasználás csökkentése ebben az ágazatban rendkívül fontos, bevezették a városi határérték-csökkentési rendszert, amely az ipari szektor gyárain és egyéb létesítményein kívül a kereskedelmi szektorra is kiterjed. Ez a program nemcsak az első japán „cap-and-trade” rendszer, hanem a világ első városi „cap-and-trade” rendszere is.

A C40 szerint a városban 2016-ra az energiafogyasztás 21 százalékkal esett vissza a 2000-es szint alá.

Tokioban vezették be először a világ első városi szintű cap-and-trade programját

Az elemzés kiemeli azokat az eszközöket, amelyeket alkalmaznak annak érdekében, hogy a városok átállhassanak fenntarthatóbb működésre. Összesen 82 város vezetett be kerékpárkölcsönzési rendszereket, szemben a 2009-es 13-mal. Több mint 66 000 elektromos busz működik ezekben a helységekben, szemben a tíz évvel ezelőtti kevesebb mint 100-zal. Összesen 24 város elkötelezte magát a 100% -os megújuló energiaforrások elérése mellett 2030-ra, 18 pedig betiltotta vagy korlátozta a nem újrahasznosítható műanyagok használatát, szemben 2009-ben, amikor még pusztán 2 járt el így.

A 30 város: Athén, Austin, Barcelona, ​​Berlin, Boston, Chicago, Koppenhága, Heidelberg, Lisszabon, London, Los Angeles, Madrid, Melbourne, Milánó, Montréal, New Orleans, New York City, Oslo, Párizs, Philadelphia, Portland, Róma, San Francisco, Stockholm, Sydney, Toronto, Vancouver, Velence, Varsó és Washington DC.

 

 

About The Author

Vélemény, hozzászólás?