Január 1-től emelkedik a benzinhez kevert bioetanol aránya. A közlések szerint a bioetanol mintegy 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest. A bioetanol gyártásának problémája persze kérdéseket is felvet az ökológiai lábnyom tekintetében.

 

A 95-ös oktánszámú benzin bioetanol-részaránya a kormányrendelet szerint legalább 6,1 százalék lesz 2020. január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, hogy a töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett. December végén a legtöbb helyen az autósok már az új jelzésekkel találkozhatnak. Annak érdekében, hogy az átállás zökkenőmentes legyen, a töltőállomások jelentős részénél a decemberben kiszállított üzemanyagok összetétele már megfelelt a 2020. január 1-jétől életbe lépő előírásoknak.

A 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett

A bejelentések szerint az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens tartalma, ami csökkenti a kőolajimportot, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is. A bioetanol mintegy 70 százalékos üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest. Az intézkedéssel pedig Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz.

Ugyanakkor, ahogyan a Piac és Profit Klímablogja már korábban felhívta a figyelmet, a hagyományos első generációs etanolfajták -amik élelmiszernövényekből készülnek- csak bizonyos arányban keverhetők az üzemanyagba. A légitársaságok próbálták újabb alapanyagokkal bővíteni az etanolpalettát, például takarmányból (pl. házi len) és használt sütőolajból készült bioüzemanyagot is használnak. De a kőolaj árának jelentős zuhanása miatt éppen ez az alternatív üzemanyag vált kevésbé gazdaságos opcióvá.

Az is kérdés, hogy az  etanoltermelés ökolábnyomában hogyan jelenik meg az őshonos növényzet kiirtása; 2010-ben az EU-t azzal is megvádolták, hogy a cukornádtermés és az amerikai szója- és kukoricatermés etanolgyártásba forgatása veszélyezteti a globális élelmiszerbiztonságot. Akkor a Világbank, az amerikai Energiaügyi Minisztérium és más szervezetek megrendeltek egy tanulmányt, ami végül kijelentette, nincs egyértelmű kapcsolat az élelmiszernövények felhasználásával készült etanolgyártás és az élelmiszerárak között. Vagyis az élelmiszerpiacról így kivont terménymennyiség nem csökkenti annyira a kínálatot, hogy attól  – a változatlanul magas kereslet miatt – megugorjanak az árak.

Az már csak ‘mellékes’, hogy a régi típusú autók nem biztos, hogy károk nélkül alkalmazni tudják az új benzint. Gárd Ottó szerint több európai uniós országban is átálltak a magasabb bioetanol-tartalomra és a tapasztalatok szerint mindez nem okozott műszaki problémát. Azt is jelezte, hogy az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában lényeges változást nem lehet majd érezni – közli az MTI.

A Totalcar.hu szerint azonban vannak olyan régi típusú gépkocsik, amelyekben kárt tehet az új üzemanyag, például azért, mert az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt azok az üzemanyagok, melyekhez valamilyen arányban bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját.

Ezeknek a gépkocsiknak a listája itt található.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük