Barcelonában jelenleg hat teljesen autómentes ún. szuperblokk van, ezen kívül pedig januártól megkezdte működését Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónája. A zónákból kitiltották a legszennyezőbb autókat.  

 

A nyüzsgő és forgalmas Barcelona központjában szokatlan csend van. Gyakorlatilag nincs forgalom, és azt a helyet, ahol az autók parkoltak volna, játszótereknek, fáknak és futópályának adják át.

A szuperblokkok egy radikális terv részei, a cél, hogy az utcákat visszaszerezzék a forgalom zajától és szennyeződéseitől. Jelenleg mindössze hat forgalommentes szuperblokk van, de 110-et tervez a városvezetés. A blokkokról minden járművet kitiltottak, kivéve a 10 km / h sebesség alattiakat. A lakók számára a parkolás a föld alatt van.

Itt még nemrég dübörögtek az autók Fotó: Getti Images

 

Mindezek mellett Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónája is elkezdte működését január elején. Vitézy Dávid, a BKK egykori vezetője, pontokba is szedte a szabályozást.

– A ZBE (Zona de Bajas Emisiones – alacsony kibocsátású zóna) területe a két, a katalán fővárost körülölelő autópályát kivéve lefedi Barcelonát és még a városhatárokon is túlnyúlik. A terület 95 négyzetkilométer, a legnagyobb ilyen korlátozás Európában. A példaként szolgáló madridi hasonló korlátozásnál húszszor nagyobb területet érint.

– Erre a területre mostantól munkanapokon napközben (7-20 óra között) nem hajthatnak be a 2000-nél régebbi benzines (tehát nem legalább Euro 3-as) és a 2006-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 4-es) dízelautók, továbbá a 2003-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 2-es) motorkerékpárok. A tiltást 2021-től az Euro 4-nél rosszabb minősítésű buszokra, furgonokra, teherautókra is kiterjesztik.

– Az intézkedés nyomán 110 ezer autót tiltanak ki Barcelonából, ennek nyomán arra számítanak, hogy 130 ezerrel nő a tömegközlekedés utasszáma.

– Az egészségre káros levegőszennyezés 20-25 százalékos csökkenését várja a katalán főváros a tiltástól. A legveszélyesebb szállópor-szennyezés 39%-kal csökkenhet a legrégebbi autók eltűnésével.

Vitézy pontokba szedte a szabályozást, áttekinthetővé téve minden részletet  Fotó: MTI

– Azok, akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak a Barcelonában és környékén működő regionális közlekedésszervezőtől, mely mind a 6 zónában érvényes. A kártya névre szól és a tulajdonosa nem vásárolhat vagy bérelhet új autót a régi helyett a három év alatt.

– A tiltás alól csak a mozgáskorlátozottakat szállító autók kivételek.

– Akik mégis megtartják a régi autójukat, évi legfeljebb tíz napot hajthatnak be, melyre külön kell matricát vásárolniuk napi 2 euróért.

– A bírság 100 és 1800 euró közötti az engedély nélküli behajtásért (a jármű korától és a szabályszegések számától függően), a rendszámokat több száz kamera figyeli városszerte. Csak áprilistól bírságolnak, az első három hónapban még türelmi időszak van.

– A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon-

– 2020-tól csökkentik a bérletek árát: a barcelonai havi bérlet ára 54-ről 40 euróra csökken (kb. 13 ezer forint), és a regionális zónabérletek árát is csökkentik. Egy 6 zónás havi bérlet ára például 154-ről 114 euróra változott (kb. 38 ezer forint), ez lehetővé teszi az ingázást 80-90 kilométeres távolságból Barcelonába és magában foglalja a barcelonai tömegközlekedést is. (Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kerül itthon, kb. 73 ezer forintba.)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük