Bringás nagyhatalom lehetünk? Egyelőre ez talán erős felvetés, de az biztos, hogy a Magyar Kerékpárosklub felmérése szerint hazánkban nagyon kevesen utasítják el az akár mindennapos biciklizést, és a magyar lakosság 69 százalékának van is kerékpárja.  Az is biztos, hogy Magyarország élen jár a kerékpározásban európai szinten: az emberek 22 százaléka használja fő közlekedési eszközként a biciklit, és csak két legendásan kerékpárbarát ország, Hollandia és Dánia előz meg minket.   

 

Az Eurobarométer felmérése szerint 2014 óta állunk a harmadik helyen az Európai Unió kerékpárfelhasználói között, és a tendencia változatlan. 2013-ban a negyedik helyen voltunk, míg 2012-ben a másodikon (31,2 %), így megelőztük Dániát (19 %). A közlekedésbiztonság terén a 7. helyet értük el, az utak biztonságát tekintve a 8. helyre kerültünk a legutóbbi felmérések szerint. Míg Dániában a csúcsszuper utak, nálunk inkább a tradíció a meghatározó tényező, ami miatt biciklire pattanunk.

A teljes kerékpározható hálózat hossza 2030-ra megközelíti majd a 15 ezer kilométert. Az úthálózat 2010 és 2014 közt több mint 530 kilométerrel bővült, 2014-ben mintegy 4000 kilométer volt. – Jelenleg 9100 kilométer kerékpáros útvonal található, ebből 5100 kilométer kerékpározásra kijelölt út, 4000 kilométer pedig önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, mindebből 1250 kilométer 2010 óta létesült – mondta el tegnap Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára a Kerékpárosbarát Település és a Kerékpárosbarát Munkahely díjátadó ünnepségen, Budapesten.

Az államtitkár  a várható fejlesztések kapcsán kimelete, hogy 1,2 milliárd forint uniós támogatás felhasználásával a  Balatoni Bringakör mentén, a Sopron-Fertő vonalon, valamint a Felső-Tisza környékén lesznek újítások. További 1,5 milliárd forint kormányzati forrásból, a Magyar Turisztikai Ügynökséggel közösen kiépül a balatoni közbringarendszer, ami Magyarországon a tizedik közösségi kerékpárkölcsönző hálózat lesz; a 2014 óta létrejött fejlesztések nyomán ilyen rendszerek üzemelnek már Budapesten, Debrecenben, Esztergomban, Győrött, Hévízen, Kaposváron, Nagykanizsán, Szegeden és a Dráva mentén is.

A Balatoni Bringakör felújítása is folytatódik Fotó: MTI

A szemléletformálás is hozzá tesz ahhoz, hogy minél többen érezzenek kedvet a kerékpárhasználathoz, ennek érdekében hirdetik meg minden évben tavasszal és ősszel a Bringázz a munkába! kampányt. A néhány hetes akciósorozat hagyományosan az úgynevezett bringásreggelikkel indul, csatlakozni okostelefonokkal, a Bike Citizens kerékpáros applikáció segítségével lehet – hívta fel a figyelmet az államtitkár.

Kiemelte, hogy idén Magyarországon lesz a Giro d’Italia rajtja, és remélhetően a májusi startot követő hónapokban sokkal többen kapnak majd kedvet a kerékpáros túrákhoz vagy a mindennapi biciklizéshez – idézte az MTI.

Nyirókép: Unsplash

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük