A környezetszennyezés egyik legnagyobb problémájára, a hulladék-felhalmozódásra keresnek különböző megoldásokat a vállalatok. Ausztriában márciustól elérhető lesz az üveges és visszaváltható tej. A bevezetésen a SPAR itthon is gondolkodik.

 

Márciustól kezdi el a Billa üzleteket is működtető Rewe, illetve a Spar visszaváltható üvegben árulni a tejet Ausztriában, bár első lépésként csak a portfólió egy kisebb részét, az organikus gazdálkodásból származó tejeket forgalmazzák így – idézi a Der Standard cikkét a G7.

Az indulást 2019 őszére tervezték, a háttér logisztikáját csak most tudták biztosítani: a tejesüvegeket vissza kell venni, el kell szállítani, ki kell tisztítani és újra kell tölteni.

A biotej ára a Billa üzletekben jelenleg 1,79 euró (600 forint), az üvegdíj pedig 22 eurócent, tehát körülbelül 75 forint lesz. A visszaváltható palack minden Spar, Eurospar és Interspar üzletben elérhetővé válik, a letét itt is 22 cent. A Rewe és a Spar egyidejű lépése annak tudható be, hogy mindkét lánc a Berglandmilch üzemből vásárolja a most üvegekbe kerülő biotejet, a fejlesztés jelentős részét pedig a tejgyárban kellett megvalósítani. A tejesüvegeket mindkét áruházba vissza lehet vinni, függetlenül a vásárlás helyétől.

22 cent (75 forint) lesz az üvegek betétdíja fotó: derstandard.at

A G7 megkérdezte a Spar magyar leányvállalatát, hogy Magyarországon terveznek-e hasonló lépést, és válaszként azt kapták, hogy a Spar Magyarország vizsgálja a bevezetés lehetőségét.

Az italos üvegek és a műanyag palackok visszavételére nincs Ausztriában  előírás, amely kötelezővé tenné. Az üveg használata az utóbbi években visszaszorult, a visszavétel pedig nagyon ritka, vagyis eldobható üveget használnak. Mindeközben az üvegvisszaváltás iránt újra érdeklődik az ipar, mert a vásárlók körében egyre nagyobb a műanyagokkal szembeni ellenállás. Ennek a folyamatnak az egyik első jele a biotej üvegbe töltése.

A Der Standard szakértője kiemelte, a visszavétel hatékonyabb megoldás, mint a szeletív gyűjtés, mert a betétdíj jobb ösztönző, és ha a vásárló amúgy is rendszeresen jár a boltba, akkor ráadásul kézenfekvőbb megoldás.

Nyitókép: Der Standard

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük