A Hulladék Hierarchia szerint olyan termékeket és csomagolásokat kell tervezni és előállítani, amelyek tovább maradnak a gazdaságban, de nem hulladékként, hanem anyagok és termékek formájában. Az új hierarchia ennél tovább megy: az első foka a hulladékok kitervezése a rendszerből.
A hulladék hierarchia hátterében – melyet a hazai hulladéktörvényben is lefektettek – az a gondolat állt, hogy hogyan lehet a hulladékokat a környezetre és egészségre legkevésbé káros módon kezelni. Azonban a körforgásos gazdaság elmélete is azt mutatja, hogy ez sajnos nem elég ahhoz, hogy valóban fenntarthatóságról beszélhessünk, hiszen a jelenlegi hierarchia is a lineáris gazdasági modell része – jelzi közleményében a Humusz Szövetség.
A hulladék útja nem a kukában kezdődik, hanem ott, hogy az adott termék előállításához nyersanyagokat bányásztak ki, erőforrásokat használtak fel. A hulladék pedig nem más, mint rosszul hasznosított, elpazarolt erőforrás.
A Hulladék Hierarchia szerint olyan termékeket és csomagolásokat kell tervezni és előállítani, amelyek tovább maradnak a gazdaságban, nem hulladékként, hanem anyagok és termékek formájában. Ebből kifolyólag az új, ennél messzebb menő hierarchia első foka a hulladékok kitervezése a rendszerből. Ez a fogyasztási szokások befolyásolásával, az üzleti modellek átgondolásával és hulladékmentessé tervezésével lehetséges.
Az új szemlélet nagy érdeme, hogy a hulladékgazdálkodók mellett bevonja azokat a gazdasági szereplőket is, akiknek szintén felelősségük és feladatuk van a hulladékcsökkentésben pl. döntéshozók, gyártók és nem utolsó sorban a fogyasztók. A fogyasztóknak pedig sokkal nagyobb ráhatásuk van a gazdaságra, mint azt elsőre gondolnák, hiszen vásárlói szokásaikkal, döntéseikkel a gyártók felé is üzennek.
„Az utóbbi években több workshopot is tartottunk a lakosság számára, ahol a hulladékproblémát mutattuk be, illetve azt, mi mindent tehetünk a hétköznapok során a hulladékcsökkentés érdekében” – mondta Urbán Csilla, a Humusz Szövetség elnöke és nulla hulladék programvezetője. „A beszélgetések során sokszor jött elő problémaként az információhiány, ami a környezettudatos vásárlást, a megfelelő minőségű szelektív hulladékgyűjtést akadályozza. Bár egyre többet hallunk a műanyagszennyezés problémájáról, egyre több alternatíva érhető el – gondoljunk csak a sorban nyíló csomagolásmentes boltokra! –, és egyre több ember szeretne aktívan is tenni, nehéz eligazodni az információs zajban. Tevékenységünk során ezért fektetünk nagy hangsúlyt a szemléletformálásra, az oktatásra és tájékoztató anyagok készítésére.”
Sose volt még ilyen népszerű a Műanyagmentes Július kampány sem, és jóllehet hatását és eredményeit nem lehet látni azonnal, az elvitathatatlan tény, hogy megmozdult valami a lakosságban: úgy tűnik, szeretnének tenni a fenntarthatóbb jövőért. Ehhez azonban szükség van arra is, hogy a nulla hulladék szemlélet ne csak az életmódban, de a döntéshozatalban és a gazdaságban is megjelenjen -közli a szövetség.
You may also like
-
Ezt a hintalovat használt tévés dobozból építették
-
Napszemüveg szemétből: Boyan Slat bemutatta az első, tengeri hulladékból készült termékét
-
Jövőre már újratölthetjük a samponos flakonokat
-
Jöhet a betétdíjas rendszer: a megkérdezettek 85 százaléka igent mond rá
-
A növények képesek megmérni a tél hosszát, és ehhez időzíteni saját virágzásukat, mutattak rá magyar tudósok