Boyan Slat holland feltaláló évekkel ezelőtt kifejlesztett egy ötletet az óceáni hulladéksziget felszámolására. A The Ocean Cleanup nevű lebegő szerkezet október óta már gyűjti a hulladékot a Nagy csendes-óceáni szemétszigeten. Mindeközben Slat és mérnökei „titokban” teszteltek egy másik gépet, az Interceptort. A napenergia által meghajtott szerkezet a folyókból szedi össze a hulladékot. A The Ocean Cleanup csapata azt tervezi, hogy 2040-ig eltávolítja az óceánokban úszó műanyag 90% -át. Ennek része a folyók karbantartása is.
A Jakarta (Indonézia) nagyvárosát átszelő folyón évente több tonna műanyag szemét áramlik az óceánba. Boyan Slat és a The Ocean Cleanup mérnökei ide helyezték ki először az elmúlt négy évben fejlesztett és tesztelt új eszközüket, az Interceptort, ami a folyók szemetét gyűjti össze.
Az óceánok szemétproblémája gyakran a folyókban kezdődik: becslések szerint évente 2,4 millió metrikus tonna műanyag folyik a folyókból a tengerbe. A szemét nagy része Ázsia folyóiból származik, olyan városokból, ahol az újrahasznosítási infrastruktúra gyakran nem megfelelő. A világ folyóinak körülbelül 1% -a, vagyis összesen 1000 folyó felelős az óceánokba érkező hulladékok többségéért. Míg az országok és a vállalatok megkísérelnek alapvető változtatásokat bevezetni – ilyen az újrafelhasználható csomagolás általánossá tétele, az egyszer használatos csomagolási tilalmak vagy a ténylegesen működő újrahasznosítási rendszerek -, egyértelmű, hogy a folyókkal kapcsolatos probléma az egyik legsürgetőbb.
Az új technológiát úgy tervezték, hogy a gépet a folyómederhez rögzítik. Hasonló ahhoz a rendszerhez, amelyet a cég az óceánok takarítására tervezett. Tulajdonképpen egy akadályt emelnek, amely blokkolja a folyón leúszó szemetet, majd begyűjti azt.
Az eszközt a folyó azon szakaszán kell elhelyezni, ahol a legnagyobb mennyiségű műanyag áramlik, és egy másik készüléket távolabb,a folyó mentén, hogy azt a szemetet is begyűjtsék, ami elkerülheti az első elfogót. A robotba egy szállítószalagot építettek, ami kihúzza a szemetet a vízből, a rendszer pedig továbbítja azt egy uszályos szemétgyűjtőbe. Riasztást küld a helyi üzemeltetőknek, amikor a rendszer megtelt és kész újrahasznosítóba vinni a műanyagot.
A gép napenergiával működik, és egy átlagos nap alatt akár 50 000 kilogramm hulladékot is begyűjt. Az áramlástól, az árapálytól és az adott folyó mennyi műanyagtól függően az The Ocean Cleanup becslése szerint elméletileg akár 100 000 kilogrammot is képes összeszedni.
Nem ez az első gép, amit a folyami hulladék kezelésére terveztek. Baltimore-ban a rajzfilmekbe illő ’Mr. Trash Wheel’ műanyag palackokat és zacskókat válogat ki a kikötőhöz vezető folyóból. Az The Ocean Cleanup mérnökei azonban látták, hogy olyan eszközre van szükség, amely könnyebben kezelhető; mivel az Interceptor önállóan működik, kevés emberi interakcióra van szükség, és azt sem követeli meg, hogy az emberek kiválasszák a vízből összegyűjtött potenciálisan veszélyes törmeléket. Vagyis tömegtermelésre tervezték.
A The Ocean Cleanup gárdájának a célja, hogy a gépet az utóbbi öt év legszennyezettebb folyóiba telepítse. Jelenleg az Indonéziában működő rendszer mellett egy másik is üzemel egy malajziai folyóban, és két másik is hamarosan megkezdi a tisztítást Vietnamban és a Dominikai Köztársaságban. Ezen kívül várhatóan Thaiföldön, az Egyesült Államok nyugati partján és El Salvadorba is üzembe állítanak takarítógépeket.
Ezzel egyidejűleg folytatják az óceán takarítását is. Mint arról már írtunk, a Nagy-csendes-óceáni Garbage Patch-ben, a műszaki hibák helyreállítása után megkezdte a műanyag begyűjtését. Mind a tengeri, mind a folyami megoldásokra szükség van – állítja a csapat.
“Azt tervezzük, hogy 2040-ig eltávolíthatjuk az óceánban úszó műanyag 90% -át. A világ óceánjainak valódi megtisztításához két dolgot kell tennünk: összeszedni a régi műanyagot és megakadályozni az újabbak belépését a vizekbe” – írták sajtóközleményben.
„Mindkettő a küldetésünk. Tehát folytatni fogjuk az óceánért tett erőfeszítéseinket annak biztonsága és egészsége érdekében. Mivel az óceánokban a műanyag tartósan és jó ideje jelen van, a csökkentés egyetlen módja annak megtisztítása. Takarítás nélkül nincs tiszta óceán” – emelte ki Slat.
forrás: Dezeen
You may also like
-
Gyenesdiás az első számú klímabarát település
-
A magyarok több mint 80 százalékát érdekli a környezetvédelem és a bolygó állapota
-
A divatipar még mindig több CO2-kibocsátásért felelős, mint a nemzetközi repülőjáratok és a tengeri hajózás együttvéve
-
Magyarországon debütál a Coca-Cola papírpalackja
-
Greenwashing: itthon is sok vállalat igyekszik elhitetni velünk, hogy zöld