Hiába a megállapodások, nőtt az egyszer használatos műanyag mennyisége a brit nagyáruházakban

A brit Environmental Investigation Agency (EIA) friss jelentése szerint a szupermarketek által forgalmazott egyszer használatos műanyag mennyisége tovább emelkedik az Egyesült Királyságban.  

 

A műanyaggyártás csökkentése, és a hulladékmennyiség visszaszorítása érdekében tett kötelezettségvállalások ellenére a szupermarketek 2019-ben több mint 900 000 tonna műanyagot forgalmaztak csomagolóanyagként az Egyesült Királyságban. Többet mint egy évvel korábban.

A Greenpeace-szel együttműködő EIA most közzétett jelentéséből világosan látszik, hogy a legnagyobb tíz szupermarket közül hét növelte 2019-ben a műanyag csomagolás mennyiségét, vagyis a „műanyag lábnyomot” az Egyesült Királyságban lévő áruházaiban. A jelentésből az is kiderül, hogy a tartós műanyag szatyrok értékesítése is emelkedett: fogyasztók milliói vásárolják azokat, noha sokkal több műanyagot tartalmaznak, mint az egyszer használatos zacskók.

2018 áprilisában éppen az Egyesült Királyságban jött létre egy paktum a kereskedelmi forgalomból származó  műanyaghulladék visszaszorítása érdekében (erről itt olvashatunk). A plasztikpaktumhoz csatlakozók között a legnagyobb élelmiszergyártók, illetve forgalmazó cégek voltak jelen, így a Nestlé, a Coca-Cola de a Sainsbury’s és a Tesco is. A közös vállalás azért is tűnt akkor lényegesnek, mert a csatlakozó több tucat vállalat felel az Egyesült Királyság szupermarketeiben található termékek műanyag csomagolásáért, vagy legalábbis a csatlakozó cégekhez köthető a műanyag csomagolás 80 százaléka.

Az adatok most mégis azt mutatják, hogy a számok tovább emelkedtek: 2019-ben a tíz legnagyobb szupermarket, amely az élelmiszer-kiskereskedelem piacának 94,4% -át teszik ki, 1,5 milliárd darab nejlonzacskót értékesített az Egyesült Királyságban, körülbelül 25%-kal többet mint 2018-ban. Az Iceland üzleteiben például az egyszer használatos műanyag zacskók értékesítése tízszeresére növekedett: 3,5 millióról 34 millióra.

Julia Phillips, az EIA  kampányfőnöke elmondta: „Megdöbbentő látni ezeket a számokat.  Annak ellenére, hogy tudatában vagyunk a műanyag szennyezési válságnak, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketeiben az egyszer használatos műanyag mennyisége valóban megnőtt az elmúlt évben”.

Az új jelentés sürgeti a szupermarketek vezetőségét, hogy gondolják át újra az egyszer használatos csomagolások forgalmazását, és dolgozzanak ki stratégiákat. „Az élelmiszer-kiskereskedőknek szigorúbb célokat kell kitűzniük az egyszer használatos csomagolások valódi csökkentése érdekében. Mindennek az a gyökere, hogy a rendszert reformáljuk meg, nem pedig az anyagokat. Az egyszer használatos anyag helyett egy másikat bevezetni, nem megoldás.

A teljes jelentés itt olvasható.

Nyitókép: Sainsburys.co.uk

Vélemény, hozzászólás?