A Coca-Cola egy új bejelentéssel próbál javítani „zöld” imidzsén, miközben tovább ontja a palackokat

A napokban a Coca-Cola Magyarország bejelentette, hogy a környezettudatosság jegyében csökkenti alumínium-csomagolásainak súlyát. A környezetvédelmi attitűd kissé ellentmondó annak tükrében, hogy egy hónapja még arról beszélt a vállalat egyik vezetője, hogy legalább 10 évig nem mondanak le a műanyag palackokról. Márpedig a Coca-Cola a világ egyik legnagyobb műanyagszennyezője, ez derült ki egy 2019-es felmérésből.

Bea Perez, a Coca-Cola fenntarthatósági igazgatója januárban Davosban, a Világgazdasági Fórumon fejtette ki  a társaság álláspontját a műanyagpalackokról: ezek szerint legalább tíz évig még maradnak a PET-palackok, ugyanis a vásárlói igényeket így tudják kielégíteni. A fogyasztók kedvelik a jelenleg használatos hordozókat, hiszen ezek könnyen kezelhetőek, újrazárhatóak – jelezte akkor a BBC-nek. A szakértő ugyanakkor azt is kifejtette, a vállalat elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ig annyi palackot hasznosítanak újra, amennyit felhasználnak. Azt nem tette hozzá, hogy ez csak akkor lehetséges, ha a fogyasztók minden egyes palackot szelektíven gyűjtenek be.

A társaság folyamatosan dolgozik azon, hogy „zöld imidzsét” megalkossa. A héten például a Coca-Cola Magyarország bejelentette, hogy 13 százalékkal csökkentette az alumínium italdobozok súlyát, és a szállításhoz használt raklapfólia felhasználását. Mit jelent ez?

Csökkent az aluminiumdobozok súlya Fotó: Unsplash

Közleményükben azt írják, hogy mivel a csomagolás kevesebb anyagot tartalmaz, ezáltal jóval könnyebb, így a szállítás is kisebb erőforrást, energiát igényel. A súlycsökkentés pedig összecseng a vállalat fenntarthatósági vállalásaival, amely szerint egyre nagyobb mértékben csökkentik a környezeti terhelést.

A vállalat azt is kiemeli, hogy a hazai gyártásban felhasznált műanyag mennyisége az elmúlt években 15 százalékkal csökkent, idén pedig a mintegy 100 millió forintos technológiai fejlesztés eredményeként további 4 százalékkal lesz kevesebb a szénsavas üdítőitalok palackjaihoz használt műanyag mennyisége.

Arányaiban a 4 százalék sajnos keveset nyom a latba, hiszen a Coca-Cola éves szinten hárommillió tonna műanyagot használ fel a csomagoláshoz, vagyis kétszázezer palack jön le percenként a futószalagokról. A Break Free from Plastic környezetvédő szervezet 2018-ban a Coca-Colát választotta a leginkább környezetszennyező márkának.

A BFFP szemétgyűjtő kampányában mintegy 10 ezer aktivista 6 kontinensen, 42 országban tartott 239 szemétgyűjtő eseménye során összesen 187 851 darab hulladékot válogatott szét. A civil csoportosulások által végzett átfogó vizsgálat szerint  sorrendben a Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé, a Danone, a Mondelez, a Procter & Gamble, a Unilever, a Perfetti Van Melle, a Mars és a Colgate-Palmolive voltak a legnagyobb gyártói a természetbe kijutott és onnan összegyűjtött szemétnek. Az értékelés során csak azokat a márkákat vették figyelembe, melyek legalább 10 országban jelen voltak a 42-ből.

A műanyagszemét-szennyezés fő kibocsátói Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti Van Melle és a Mondelez voltak: ott a szemét 30%-a tőlük származott. Az amerikai kontinensen és Európában a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé végzett a szégyenlista élén: Amerikában hozzájuk volt köthető a vizsgált szemét mintegy kétharmada, míg Európában 45%-a. A magyar Greenpeace-aktivisták által tavaly augusztusban a PET kupa keretében végzett vizsgálat során az azonosított 423 palack közel egynegyede, 96 darab volt a Coca-Cola terméke.

A legnagyobb arányban nem újrahasznosítható, polisztirol anyagú szemét (eldobható kávés- és üdítőspoharak, ételtároló dobozok) volt megtalálható a legtöbb helyszínen, ezt követte szorosan a PET-palack.

Első helyen a környezetszennyező nagyvállalatok közt

Bea Perez úgy is gondolja, a műanyagpalackok kivonásával a vállalat elidegenítené a vásárlóit, a fogyasztók kielégítése pedig kiemelkedő szempont egy cég számára. A Coca-Cola háza tájáról mindemellett előkerült egy, az Intercept által nyilvánosságra hozott hangfelvétel, ami szerint a vállalat erősen dolgozik a „bottle bill”, vagyis a műanyagpalackokra vonatkozó betétdíj terve ellen.

A most közzétett vállalás része az is, hogy a „Szennyezésmentes Világ” (World Without Waste) nevű program részeként a Coca-Cola Magyarország kínálatában is megjelenjenek a 100 százalékban újrahasznosított PET palackokból készülő hordozók. Jelenleg ennek aránya átlagosan 24 százalék, amely 2030-ra 50 százalékra fog emelkedni, a maradék 50 százalék 2030-ra továbbra is klasszikus PET lesz.

nyitókép: Unsplash

About The Author

Vélemény, hozzászólás?