Ételpazarlás: egy applikáció megmutatja, hol van a környéken közeli lejáratú étel

A Too Good To Go alkalmazás az ételpazarlás csökkentését szolgálja azáltal, hogy összekapcsolja a vásárlókat az üzletekkel, például a szupermarketekkel, éttermekkel és pékségekkel, amelyek jelzik, ha még fogyasztható, felesleges élelmiszerük van. A Koppenhágában 2016-ban elindított alkalmazás már 17 millió adag étel megsemmisítését előzte meg. 

Csak az Egyesült Királyságban évente közel 2 millió tonna élelmet pazarol el az élelmiszeripar. Ebből a mennyiségből még 250 000 tonna fogyasztható lenne, ami körülbelül 650 millió adag ételnek felel meg. Ha figyelembe vesszük az Egyesült Királyságban azt a 8,4 millió embert, akiknek napi szinten gondot jelent az étkezés megoldása, nyilvánvalóan probléma van – írja a metro.co.uk.

Itt jön a képbe a dán Too Good To Go alkalmazás, ami 11 európai országban elérhető és összekapcsolja a felhasználókat az üzletekkel, például a szupermarketekkel, éttermekkel és pékségekkel, amelyek jelzik, ha felesleges, megmaradt vagy közeli lejáratú, de még fogyasztható élelmiszerük van.

A Koppenhágában 2016-ban elindított alkalmazás már 17 millió adag étel megsemmisítését előzte meg. “Az alkalmazás egy igazán egyszerű módszer az emberek számára, hogy minden nap tegyenek a környezetért, miközben kapnak is valamit cserébe” – mondja az Egyesült Királyságban lévő cégközpont ügyvezető igazgatója, Hayley Conick. Az appnek 1 millió regisztrált felhasználója van az Egyesült Királyságban. A lakosság 3 év alatt 1 millió adag ételt vásárolt ezen az úton, ami több mint 2,5 millió kg szén-dioxid-kibocsátást akadályozta meg.

A Koppenhágában 2016-ban elindított alkalmazás már 17 millió adag étel megsemmisítésének szabott gátat Fotó: toogoodtogo.co.uk

“A fő kihívás az volt a számunkra, hogy a felesleges élelmiszer kidobása nem igazán érdekli a fogyasztókat. Egyfelől az emberek észre sem veszik, mennyit pazarolnak, másrészt nincsenek tudatában annak, hogy az élelmiszerpazarlás fontos ökológiai kérdés “ – mondja Haylei Conick. “Kutatást végeztünk, amely szerint a britek körülbelül 70% -a nem tudta, hogy az élelmiszerpazarlás nagymértékben hozzájárul az éghajlatváltozáshoz. Azt is látjuk, hogy amint az emberek egyre inkább megértik ezt, hajlandóak tenni valamit ellene. “

Az alkalmazás olyan nagy márkákkal működik együtt, mint a Yo! Sushi, Costa, PAUL és Chop’d. Az üzletnek vannak versenytársai; A Yumnow és az UGOfresh 2018-ban indult, és a svéd Karma vállalat is belépett az Egyesült Királyság piacára.

A vállalkozásnak azzal is számolnia kellett, hogy az élelmiszerpazarlás kiszámíthatatlan természetű, mivel az egyes üzletek, éttermek, pékségek nem tudják garantálni, milyen típusú étel és mekkora mennyiség marad meg egy adott napon. Ezt úgy oldották meg, hogy a fogyasztók kifizetnek egy alapdíjat egy „zacskó” élelmiszerért, az összeg pedig akár napok alatt tevődik össze. A megrendelhető csomagok ára 1,50 – 11 GBP között mozog.

A társaság kampányt is folytat Franciaországban annak érdekében, hogy felülvizsgálják a szupermarketek a még fogyasztható élelmiszerek címkéit: melyek a leginformatívabbak a vásárlók számára. Az emberek ugyanis sok esetben nem tudják, hogy az aznap vagy másnap lejáró élelmiszer semmivel nem jobb vagy rosszabb, mint az egy hét múlva lejáró, csak éppen kevesebb ideig tartható el otthon a hűtőszekrényben. A közelmúltban a társaság együttműködött egy dán tankönyvkiadóval is, hogy ingyenes anyagokat készítsenek az élelmiszerpazarlásról.

A „szociális célú tech” egyébként egyre jelentősebb üzletág – tavaly a Tech Nation szerint a piac 2,3 milliárd fontot tett ki. Az Egyesült Királyságban ma hat olyan vezető technológiai vállalkozás van, ami a társadalmi jóllét javítására helyezi a hangsúlyt – az élelmiszerpazarlás csökkentésétől a magány kezeléséig.

Nyitókép forrása: toogoodtogo.co.uk

Vélemény, hozzászólás?