Budapest, 2017. május 17. Budapest látképe, elõtérben a Margit híd, balról az Országház, a háttérben a Lánchíd és a Gellért-hegy a Szabadság-szoborral 2017. május 17-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Turistabuszok vs fák – Megkérdezik a lakosságot a Gellért-hegyi park fejlesztéséről

Párbeszédet indít a Gellért-hegyi közpark fejlesztéséről a Fővárosi Önkormányzat és a Budapest Fejlesztési Központ  az I. és a XI. kerületi önkormányzatokkal egyetértésben. A cél az, hogy megismerjék az emberek véleményét, és így születhessenek döntések a jövőbeli fejlesztésekről. A kérdőívben olyan általános kérdések szerepelnek, hogy milyen gyakran járunk a Gellért-hegyre, vagy miért szeretjük. A legsarkalatosabb pontra, a sikló kiépítésének következményeire, például a fakivágásokra, kicsit burkoltan kérdeznek rá. De tulajdonképpen rákérdeznek.  

 

A Gellért-hegy parkterületének fejlesztéséről számos kérdés felmerülhet a lakosságban is, főleg azért, mert a természetvédelmi terület fejlesztése fakivágással is jár majd. Erre is vonatkozik a kérdőív, amit  2020. szeptember 15-ig lehet kitölteni.

A fejlesztés egyik irányvonala a Siklót érinti. Az ötlet lassan már százéves. A szervezők szeretnék megismerni az itt élők véleményét, mégpedig úgy, hogy a Sikló hatásaival is számoljanak. Így már a beruházás tervezési szakaszában hozzá lehet szólni a fejlesztéshez.

A Citadellára annyi turistabusz érkezik egy nap (akár 200), hogy kifejezetten komoly környezeti károkat okoz, és az itt élők mindennapjait is megkeseríti. „A cél egy környezetkímélő közlekedési eszköz, ami mentesíti a városrész közútjait, ugyanakkor képes teljes mértékben kiszolgálni a jelentkező utazási igényt” – – írja a Főváros a közösségitervezés.hu oldalon. 

A fejlesztés árnyoldala tehát, hogy fakivágással jár.

A jelenlegi elképzelések szerint a Sikló a Hegyalja út aljából, a Döbrentei tér mellől indulva egészen az Orom utca magasságáig a föld alatt haladna, ezt követően pedig lábakra építve érné el felső állomását, a Citadellát. Ezen a nyomvonalon kellene kivágni a fákat, amelyeket aztán a Gellérthegy területén pótolnának később. A Gellérthegyi Sikló Beruházó és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója, Walton Imre 2018. októberében az RTL Klubnak elmondta, hogy 69 fa kivágására kaptak egedélyt, ugyanakkor más természetvédelmi területen 421 fát kell ültetniük. Mint akkor kifejtette, csak a legszűkebb védőzónában távolítják el a fákat.

„Az egész fejlesztés értelmét és sarokpontját az jelentené, hogy a Sikló megépülését követően a turistabuszok ki lennének tiltva a Gellért-hegyről” – jelzi a Főváros. Az I. kerületi önkormányzattal közös elképzelés szerint a járművek a Déli pályaudvar területén parkolnának, ahonnan a turisták elektromos buszokból álló ingajáratokkal jutnának el a Sikló indulóállomására, vagyis elkerülhető lenne, hogy a buszprobléma a Tabánba helyeződjön át.

„Összefoglalva tehát a fejlesztés mérlegét, az egyik serpenyőben egy jobb levegőjű és élhetőbb, dízelbuszok nélküli Gellért-hegy található, a másik serpenyőjében pedig azok a fák, amelyek kivágására a beruházás során szükség lenne. A Fővárosi Önkormányzat bízik abban, hogy az itt található kérdőív kitöltésekor a válaszadók a fentieket megfontolva fejezik ki saját véleményüket.”

Forrás: kozossegitervezes.hu

A Siklón kívül egyéb fejlesztési ötlet is van, ilyen például az Antal lépcső meghosszabbítása,

ami a hegy északi oldalán kapaszkodik a hegy teteje felé, csakhogy a Bérc utcánál egyszer csak véget ér. „Lenne rá lehetőség, hogy a lépcső folytatódjon egészen a Citadelláig, ugyanis ott két olyan építési telek helyezkedik el, amely a kerületi önkormányzat tulajdonában áll. Ezek a telkek rendkívül sokat érnek, vagyis az eladásukból komoly bevételre tehetne szert az önkormányzat, ugyanakkor lehet, hogy a köz számára megnyitva – például az Antal lépcső meghosszabbításaként – még jobban tudnák szolgálni a Gellért-hegy fejlesztésének céljait. Kérdőívükkel ebben a kérdésben is megismernék a városlakók véleményét.”

Vendéglátóhely a Hegyalja út felett

A Hegyalja út és a Filozófusok kertje közötti területen a tervek szerint egy kisebb, kiülős szezonális vendéglátóhelyet alakítanának ki. Mivel ezzel kapcsolatban is kíváncsiak a véleményedre is, töltsd ki a kérdőívet: itt.

Nyitókép: Máté Zoltán / MTI

About The Author

Vélemény, hozzászólás?