Alkotói Piac néven hozott létre egy online piacteret Vági Sándor. Ami igazán fontos, hogy a piactér a járvány alatt ingyen is igénybe vehető, a marketinges szakember ezzel szeretné támogatni a magyar kézműveseket.
„A legtöbb kézművesnek a járvány előtt sem volt rózsás a helyzete: korlátozott értékesítési lehetőség, sokuknak sem weboldala, sem webshopja, sem marketing stratégiája nincs. És ebből az eleve nehéz helyzetből most, a járvány alatt egy igazi kézműves-rémálom lett” – meséli lapounknak Vági Sándor, aki Alkotói Piac néven egy online felületet hozott létre kifejezetten kézműveseknek. A portál a pandémia alatt ingyen is igénybe vehető.
„Sokat beszélgettem kézművesekkel az ismeretségi körömben, és nagyon úgy tűnik, hogy nemcsak a felület/piac hiányzik a számukra, hanem az értékesítés, marketing-támogatás is.
Nem mindenki tudja reklámozni magát. Idén azoknak nehéz igazán, akiknek a fő értékesítési forrásai eddig a rendezvények és vásárok voltak” – teszi hozzá Sándor.
„Akiknek van bejáratot webshopjuk, pörgő facebook oldaluk, nos, ők egy picit jobb helyzetben vannak. De az az igazság, hogy eléggé vegyes a kép: van, akinek már elfogytak a karácsonyi termékei és van, akinek szinte nullára estek vissza a bevételei.”
Két kattintás
A hazánkban működő virtuális piacterek feltöltési díj + százalékos jutalékrendszerben működnek. Az Alkotói Piac annyiban is eltér a meglévőktől, hogy az értékesítési platformon túl reklám felületet is ad a kézműveseknek – egyelőre akár ingyen.
A működtetés egyszerű, nem kell hozzá különösebb technikai tudás. A kézműves regisztrál az Alkotói Piac oldalán, megrendel egy megjelenési csomagot, beállítja a boltját és feltölti a termékeit. A vásárló böngészik az oldalon, és ha szeretne megvenni egy terméket, akkor a megrendelést közvetlenül a kézműves kapja meg. A vevő neki fizet, és nem a Piacnak.
A platformon van olyan lehetőség is, amikor a vásárló a terméket nem egyből tudja a kosárba tenni, hanem átnavigálódik a kézműves saját webshopjára. Ez az eladónak rendkívül jó lehetőségeket ad, hiszen a vásárló előtt a teljes kínálata megjelenik. „Fontos, hogy mi nem zárjuk el az eladó-ügyfél közötti csatornákat, hanem még ösztönözzük is őket a kommunikációra” – meséli az ötletgazda.
Hozzáteszi: „Van, aki már most is fizetős csomagot rendel, de a bevétel nem az én zsebemet tömi, hanem megy egy az egyben marketingre. A válság alatt még az oldal működését és fenntartását sem a bevételekből fedezzük, hanem saját forrásokból.” A válság után, ha a kézművesek bevételei visszatérnek, akkor vagy az alapból is meglévő ingyenes csomagnál maradnak, vagy választanak egy számukra megfelelő előfizetési lehetőséget.
Ezek a lehetőségek sokat változnak még, de Sándor elárulja, hogy rengeteg további hasznos támogatáson dolgozik jelenleg is.
Arra a kérdésre, hogy kiket milyen partnereket várnak a piacra, Sándor egyértelműen jelzi: „Az igényesebb, a tudatosabb rétegre számítunk – ezért is kötöttük ki, hogy csak minőségi termékekkel lehet megjelenni.” Ami nem minőségi, azt nem engedik ki a piacra. Egy szintet meg kell ütnie – ebben Sándor lesz az ítész, mint tulajdonos. Arra nagyon odafigyel, hogy ne lehessen kézműves termék alatt sokszorosított, rossz minőségű, gagyit árulni.
„A vásárlók közül azoknak ajánlanám, akik egyedi, magyar kézműves termékeket keresnek: legyen szó ajándékról vagy saját maguknak. Egy kézműves termék a maga minőségével, egyediségével mindig meghaladja a tömeg-termelt termékeket minden téren: általában tovább is tartanak és különlegesebbek is.”
Vági Sándor – akinek évtizedes marketing gyakorlat van a háta mögött – egyébként kifejezetten javasolja, hogy itthoni partnerektől vásároljunk, hogy a pénz, az üzleti körforgás a saját körükben (itthon) mozogjon. No meg az ökológiai lábnyoma is kisebb annak, ami nem több ezer kilométerről érkezik.
Azt azért ő is megjegyzi, hogy a kézműves termékekről az a hiedelem (és nem csak hiedelem) hogy nagyon drágák. Ezen a felületen az árra vonatkozóan nincs megkötés. Sándor azt gondolja, hogy a tehetségért és a minőségi munkáért megfelelő (nem túlárazott) árat kell kérni. A kézművesnek is fontos ez, hogy meg tudjon élni, és minőséget alkotni, de ugyanígy fontos a vevőnek is: hiszen ő magas minőséget, egyedi, kézzel készült terméket kap a pénzéért.
Attól nem tart, hogy a termékek túlárazottak lesznek, mert a gyártók el szeretnék adni a portékáikat. És nem csak egyszer: a visszatérő vásárlókban van az igazi üzlet, őket pedig a túlárazás elriasztaná – fejti ki a tulajdonos.
A piactéren már most vannak ruhák, táskák, ékszerek, kiegészítők, és lesznek élelmiszerek is. Elvégre a kézműves élelmiszerek is fontos termékek. De a pontos termék-listáról majd a kézművesek döntenek: pontosabban azok, akik csatlakozni szeretnének hozzánk.
Elérhetőség: https://www.alkotoipiac.hu/
Nyitókép: Unsplash.com
You may also like
-
Karácsonykor környezetbarát díszek kerülnek Budapest utcáira
-
Mosogatószivacs: ezért a környezet ellensége
-
Jövőre már újratölthetjük a samponos flakonokat
-
Erdőtalajjal borítják a játszótereket
-
Meg kellene hallanunk a természet segélykiáltását, mert megrendítően zsugorodnak a gerinces fajok populációi